«Կյանքը փնտրտուքների ասպարեզ է որոնողներիս համար»
13.09.2019 | 01:29
Արարչագործության փառահեղ դաշտում հոգեղեն սերմնահատիկների, նրանցով ճյուղավորված ու պտղավորված պատկերների մատուցման յուրատեսակ վարպետ է ԱՐԵՎՇԱՏ ԱՎԱԳՅԱՆԸ։ Երկիր մոլորակն առել իր ափի մեջ, զարդանախշ գծագրումներով ներկայացնում է հայոց աշխարհն իր տեղով, արմատներով ու ճյուղերով, տառով, բառով, գունային խաղերով, գլխավերևում ժպտացող ճաճանչափայլ արեգակով։
Երկիր մոլորակի մասին մարդկության պատկերացումները երկար ճանապարհ են անցել մինչև ճշտվելը, սակայն ճշտվել ասվածը մեր մոլորակի ֆիզիկական պատկերի, ձևի ու գոյության մասին է, ոչ՝ հոգեղեն, ոգեղեն բաղադրության, որը մեր մշակույթի թիկունքը պահող արվեստագետը հայտնաբերել է որպես «արարչական սիրո էացում», «լույսի մարդեղենացում»։ Բացահայտման այդ լույսն իր ողջ շքեղությամբ իջել, պարուրել է Արևշատին, բերկրաբեր արել նրա բազմազբաղ օրերը, ու նա այդ լույսի ներքո է վրձնել ու գրել այն մասին, որ Երկիր մոլորակը պարզապես գունդ չէ, այլ կենդանի օրգանիզմ, որը ձգտում է Տիեզերքին ներկայանալ որպես «Հոգեգունդ» ու «Սիրագունդ»։ Ահա այստեղ է, որ ազգերն ու ժողովուրդները հայացքները դեպի հայոց հայրենատները պետք է դարձնեն, որտեղ հունցվում է մոլորակի լույսի խմորը։
Ահա այստեղ է, որ Արևշատն իր «Ինքնանկարի էսքիզ»-ն է անում՝
Հայացքիս միջով
լույսի ընթացքն է
հարատև անցնում,
սերմացու սիրո
ծլարձակումն է
տիեզերածին երակներիս մեջ...
Ճիշտ այնպես, ինչպես յուրաքանչյուր մարդ, սերված իր արմատներից, դարձել է սեփական տոհմածառի վրա աճած ճյուղ ու պտուղ, այդպես էլ հայոց ազգն է ներկայանում, որպես Երկիր մոլորակի արմատահենք սկզբի վրա նախասահմանված ու դեպի վեր ձգվող տոհմածառերով ամրակուռ երկիր, որի գոյությունը պայմանավորված է բազմաթիվ ուրույն արժեքներով։ Թիվն արժեք է իր ձևով, բովանդակությամբ, կրկնվելու, բազմապատկվելու հնարավորություններով, ջուրն արժեք է՝ տանող ու բերող հիշողությունների բեռով, տառն արժեք է, որ կողքի հնչյունի հետ միավորվելով նոր արարումների աղբյուր է դառնում, բառն արժեք է, որի մասնահատիկներն անգամ խորհրդաշեն էությունների կրողներ են։ Ահա այս գաղափարներով է լի Արևշատ Ավագյանի՝ թվերի և արժեքների հանդեպ ունեցած արժանապատիվ թուլություններով լի ստեղծագործական էությունը.
...հայորդի եմ ես,
ազգիս լավագույն հատկանիշների
հավաքածուն է ներաշխարհիս մեջ։
Մարդ եմ՝ թվերի և արժեքների
հանդեպ ունեցած թուլություններով,
բայց գինը գիտեմ արժանապատիվ,
նուրբ ու ուշադիր վերաբերմունքով
կյանքն ապրելու,
թանկ զգացումի արժեքը գիտեմ։
Հայոց արմատն այս մոլորակի Կենաց ծառի վրա «Հոգեգունդ» ու «Սիրագունդ» անուններով պտուղների կենարարությունն է ուղարկում աջ ու ձախ։ Բանաստեղծ արվեստագետը լրջորեն ու մանրակրկիտ ուշադրությամբ, հույսով ու հավատով գնում է իր բացահայտած ճանապարհով, անընդհատ բացելով հայոց լուսավոր հավերժության հորիզոնները, իր հետևից տանելով հոգիներում ու ուսերին մշակույթ կրող մարդկանց։ Այդ ճանապարհին ջրի առվակներին սպասող այգիներ են, որտեղ պտղատու ծառերին կենդանություն հաղորդողը ջրերից բացի տոհմական կանչն է ու կորիզի հիշողությունը։ Ահա այդ կանչի ու հիշողության շաղախով ամրացված տներ է երազում բանաստեղծը, որի համար մարդկանց իմացած գետինը քիչ է.
Հավերժությունից դուրս,
անսահմանությունից այն կողմ,
մի այլ իրականության
անծանոթ տարածության
ու ժամանակի մեջ
տեղ եմ փնտրում
իմ երազած Հայրենատները
կառուցելու համար,- գրում է նա։
Արևշատի երազած Հայրենատները ամրակուռ են՝ տոհմածառերի արմատների զորությամբ, որոնց վրա էլ հենվում են նրանք։ Արմատներով հողին կառչած լինելու գաղափարը նորություն չէ հայոց ինքնապահպանման ու նրա կերտվածքի համար, նորություն է՝ տոհմածառն իր լեզվական գոյաբանության մեջ ընկալելն ու դիտարկելը։ «Հայախոս տոհմածառերը» արտահայտությունն արդեն բացում է այն միտքը, թե ինչպես, ում և ինչ միջոցներով է հայոց հողից արմատների վերցրած կենսական ավիշը կենաց աղբյուր դառնում, կամ ինչպես է ստեղծվում ու ամրանում երկրի ու երկնքի կապը.
Երկնային սիրո և հավատի
Սրտաձև տերևներով
Սոսափում են հայոց երկրի
Հայախոս տոհմածառերը
Երկիր մոլորակի։
Նրանք երկնքի և երկրի
Փոխադարձվող կապերը
Ամրապնդում են անմահության
Հարահոս երթի ելևէջումներով...
Մոլորակի բազմատեսք այգում հայոց Կենաց ծառը վեր է խոյանում իր հայրենատներով, որոնք պետք է մաքուր ու լուսավոր պահել՝ հարազատ իրենց նախաստեղծ պատկերին։ Ահա այս՝ տոհմածառերով բարեբանված հայոց երկրի տեսլականն է ամփոփված Արևշատ Ավագյանի «Տոհմածառերի երկիր» գրքում, որտեղ զարդանախշ գեղեցկությամբ ահա կանգնած Կյանքի ծառը կյանքը կենդանի պահող երևույթները խորհրդանշող բառ-պատկերներով է ճյուղավորված։ Արևշատ Ավագյանի յուրատեսակ մոտեցումը ազգի գոյության հիմքը կազմող բաղադրիչներին մղում է նկատելու աննկատ ընթացող երևույթները, որոնցով պայմանավորված է կյանքի շարժումը։ Ի՞նչ բաղադրություն ունի տոհմածառը կանգուն պահող շինանյութը։ Բանաստեղծը հոգու աչքով, սրտի ձայնով, արթուն մտքով ուսումնասիրում, հետազոտում է երկիրն ամրակուռ դարձնող տոհմածառի շաղախը՝ իր սիրտը, իր շնչառությունն ու երազանքները ևս մաս առ մաս դնելով նրա մեջ։ Մասի մեջ ամբողջն է դիտարկում, և ամբողջի մեջ՝ մասը։ Հորիզոնից այն կողմ նոր բացվող հորիզոն է հայտնաբերում։
Ինչպե՞ս և ինչո՞վ է շատանում քիչը։ Ահա հարց, որի պատասխանը տալիս են տառը, բառը, կետը, գիծը, գույնը, պատկերը, որոնք, թիվ դառնալով կամ թվայնացվելով, միավորվում են, բացելով ավելի «աստղածավալ, լուսածավալ, մտածավալ» հորիզոններ.
Մեկ-մեկ, երկու-երկու կրկնապատկվում,
եռապատկվում ու
քառապատկվում են բոլոր թվերը,
տաս-տաս տասնապատկվում են,
հարյուրապատիկ ու հազարապատիկ
մեծանում են զրոյից մինչև
անսահմանություն.
մինչև բոլոր թվերի, արժեքների,
բոլոր գումարների ու գումարելիների
հնարավոր ու անհնար եզերքները ձգտող
աստղածավալ, լուսածավալ, մտածավալ
հորիզոնները թվաշխարհի։
Հայրենատների շինանյութը. սա քար ու հող չէ, այլ նյութեղենից շատ տարբեր մի բան։ Կառույցի հիմքում բառ է՝ գույն ու ծավալ առնող բառ։ Բառ, որ կարող է նաև թվին տրված լինել, դառնալով անուն-բառ։ Սակայն բառն ու թիվը ոչինչ են իրենք իրենցով։ Մինչև նրանք միաձայն, միաբերան, ներդաշնակ չհնչեն կողքին եղած մեկի հետ, այդպես էլ կմնան ճամփեզրին ընկած, և կյանք չեն ունենա, էլ ի՞նչ շինանյութ։ Սա անշունչ թվերով մարդկային գործողությունները կարգավորող թվային տեխնոլոգիա չէ, սա հոգետեխնիկա է, հայրենատների հոգին հասկանալու, հայրենահոգին ճանաչելու և ծավալելու իմաստ ու գաղափար։
Եռապատկենք մեր ուժերը
եռակի եռանդով,
հզորացնենք սուրբ երրորդության՝
սիրո ու հավատի
եռակողմ ու եռաձայն խորհուրդը,
երեքով միաբանվենք
մեկին, երկուսին ու երեքին միացող
քառյակի հետ...
Եվ այսպես շարունակ... չորս-չորս պատերով հայրենատներ կառուցելով, ուժերը հնգապատկելով, վեցական զույգերով վեցապատկելով մեր սեղանների բաժակները, յոթնապատիկ ողջույններ հղելով յոթ ծովերից ու յոթ սարերից այն կողմ ապրող մեր երազանքներին, ութաձև անսահմանությանը ձգտելով, հասնենք միանիշ թվերի իննաձև բարձունքին, գտնենք տասնյակը, որը գտնելով իրականություն կդարձնենք ամբողջացումը՝ բռունցքված երկու ձեռք ունենալու համար։ Այսպես են միավորվում հայրենատան կառույցը կանգուն պահող թվերը, այսպես են լույսից ավելի լույս արարում, խաղաղից ավելի խաղաղն արարում, երազանքից տեսլական արարում, գույնից գունագեղն արարում...
Արևշատ Ավագյանի չափածոն հայոց առաջընթացի մասին ունեցած նրա խոհն ու խորհուրդն է։ Առաջընթաց, որի սկիզբը նախասահմանման ոլորտներում է, և ընթացքը՝ անվերջության հոլովույթներում։ Նրա ստեղծագործական աշխարհը հոգեգիտության, սիրագիտության աշխարհ է, ոչ թե գաղտնագիտության։ Գնում ես տառի ու բառի նրա բացահայտումների, նրա զարդանախշ, բոլորակ, ճաճանչ գծերի հետևից ու զարմանում, թե ամեն ինչ իր էությամբ որքան մաքուր, պարզ ու շիտակ է դրված մեր առաջ։ «Տոհմածառերի երկիրը» ճանաչողության գիրք է։ Գրողն առաջին պլանում է պահում ճանաչողությունը՝ սկսած տառից, մինչև կլոր գունդ, որը դիտարկում է նրա տարբեր կողմերից։ Երբ սիրո կողմից է նայում, գունդն ամբողջովին սիրագունդ է դառնում, երբ հոգու լույսով է նայում, գունդն ամբողջովին հոգեգունդ է դառնում։
Տոհմածառերի ընթերցանության գիրք է Արևշատ Ավագյանի ստեղծագործական էությունն ու ներաշխարհը։ Այստեղ մտքի ու հոգու միասնության օգտագործմամբ ընթերցում ես այն մասին, որ, ինչպես թիվն իր կողքինով է նոր լիցք ու կյանք առնում, տառի հետ էլ նույնն է պատահում։ Այստեղ տառը ոչ թե իր տեսքով է ճանաչելի դառնում, որն արվում է դպրոցահասակ դառնալու հետ, այլ իր ներքին հնարավորություններով, որ ճյուղավորվում է, ինչպես արմատն է ճյուղավորվում, տարածվում հողի մեջ, իր ներուժն ավելի հզորացնելով։ Այդպես աճում է տառը, կողքինը կողքինով, կողքինը կողքինի կողքինով... ու կառուցվում է հայախոս հայատունը։ Այն, որ խաղ բառը կարող է խաղաղ դառնալ, ու խաղաղը՝ խաղաղություն, միթե չի խոսում հայոց խ տառի պանծալի դերակատարության մասին։
Արևշատ Ավագյանը պոեզիա է բերել ճանաչելի թվացող ամեն ինչի արմատական նշանակությունը։ Ընթերցողի աչքի առջև աճում, ծլարձակում, նոր կյանք է առնում արմատական ամեն ինչ։ Արմատներից են սկսվում ճյուղավորումները, որոնցով էլ կյանք առնում, հոլովվում է հավերժությունը։ Դա է բանաստեղծի «Համոզմունքը».
Հայրս, ես, զավակներս,
Դեռ չամուսնացած թոռներիս
Չծնված զավակները,
Եղել են, կան ու կլինեն
Սկիզբ ու վերջ չունեցող
Ժամանակի ու տարածության,
Հավերժական նյութի ու հոգու
Անմահ փոխակերպումների
Հարատև հոլովույթում...
Հայոց հոգետունը տառից, գույնից, գծից, կետից, թվից, զարդապատկերից բացի հայ մարդուց, անհատից կազմված մի կենդանի օրգանիզմ է, որտեղ այդ ամենն իր նշանակալից հևքն ունի։ Հայրենատունը մշակույթի իր անկյունից ընկալող մտավորականը հատիկ առ հատիկ խոսում է դրանց մասին՝ ճանաչելի դարձնելով ամենը՝ իրենց էությամբ ու հոգեբաղադրությամբ։
Հավերժական սիրո ելևէջների քաղցր գրավչությունն ապրող ստեղծագործողին քաջ ծանոթ են մարդկային արարչագործ, բնածին մաքրությունները։ Հենց դրանցով էլ նա գնում է դեպի մարդը.
Քո, նրա, մյուսների
բնածին էությունների մեջ
տեսնում եմ
զգայական թրթիռները
մաքրամաքուր սիրո...
Քո, նրա, մյուսների
բնածին զգացմունքների ծոցից
մինչև իմ գիրկը,
ելևէջում է հավատը,
որ ձգողական
զորեղ ներուժով
կապված է հավերժական սիրո
հարահոս շղթային...
Հավերժության սրնգահար է բանաստեղծ Արևշատ Ավագյանը։ Նրա սրնգի ձայնը առնող բնությունը շարունակվելով թևեր է առնում, շփվում մարդկային հոգու հետ, ճանապարհ հարթում նրա առաջ գնալու համար։ Մարդու և բնության, արարողի ու արարվածի, ժամանակի ու հավերժության արևշատյան ընկալումները գեղագիտական հմայքներով կարող են լցնել դրանք իրենց մաքրության մեջ ընկալողին.
Հնձված խոտը,
բուրմունքը, որ տարածվում է
խամրող գույների
մահամերձ ելևէջներում,
անկորչելի առկայություն է
ընդմիշտ...
«Կյանքը փնտրտուքների ասպարեզ է որոնողներիս համար»,- ասում է սիրառատ հոգիներ փնտրող բանաստեղծը։ Նա հոգեխույզ և սիրախույզ ստեղծագործող է, էություն որոնող տեսակ, որի աշխատանքի արդյունքում Հայրենատան համար ունենք «Տոհմածառերի երկիր» կոչվող այս այցեքարտը։
Ծառերը չեն կարող ցանկապատվել ու մնալ առանձին-առանձին կամ այգի-այգի։ Ծառերը, որոնց միջով հոսում է նույն բարձրավանդակում ապրած ու ապրող տոհմերի հիշողությունը, կարող են երկիր ներկայացնել՝ իրականություն դարձնելով հեքիաթներին հատուկ անմահական այգիների տեսլականը։
Արևշատ Ավագյանը, որպես հայոց մշակույթի այգու անհանգիստ, պրպտուն, ստեղծագործ մշակ, փխրեցնում, ցանում, բերք է հավաքում ու մատուցում մեզ, և այդ հրաշալի աշխատանքի տարեգրությունը այս գիրքն է՝ «Տոհմածառերի երկիրը»։
Ֆելիքս ԲԱԽՉԻՆՅԱՆ
Մեկնաբանություններ